sábado, 13 de marzo de 2021

OPEN EDUCATION

    L'educació oberta és el conjunt d'enfocaments que miren a augmentar l'accés a l'educació a través de pràctiques tecnològiques, pedagògiques i d'innovacions intencionals (Inamorato dos Santos et al. 2016).
Vídeo 1:Why Open Education matters? (Tower, B. 2017).

    Aquest vídeo explica molt bé d'importància de l'Open Education per tant de contribuir millorar l'accés, la qualitat i reduir els costs de l'ensenyament.

    Abans d'aquest màster era bastant reticent a compartir els meus materials perquè considerava que havia invertit un temps i que potser algú s'estaria aprofitant. El dia d'avui m'ha canviat la visió radicalment a l'entendre que sóc jo la que "s'aprofita" de la revisió dels meus materials, ja que els podré millorar. Això si, sempre que es respectin les autories per això és molt important indicar el tipus de llicència del recurs i citar correctament les fonts.

Figura 1: ¿Qué puedo hacer con un material licenciado con CC BY-SA? de CEDEC recuperada d'INTEF

    Ara que acaba el màster puc dir que he viscut un model d'educació oberta creant un eportfoli que m'ha servit per autoregular el meu procés d'aprenentatge, creant un sites grupal i individual, obrint un comte a Twitter amb el qual he pogut compartir i descobrir un món d'infinits recursos i experiències, he coavaluat a companys... A més, he descobert REO a pàgines com INTEF o Alexandria i he creat un REO a través d'exeLearning.

    Per tant, valor molt positivament aquesta experiència d'aprenentatge, ja que considero que he pogut ampliar enormement el meu PLE i sense dubte, m'emporto tots aquests recursos i experiències per al servei de la meva futura tasca docent en un marc d'aprenentatge autoregulat.

    Però, com es conceptualitza un educador obert?
És aquell que decideix utilitzar enfocaments oberts, quan sigui possible i adequat, amb l'objectiu d'eliminar totes les barreres innecessàries per a l'aprenentatge. Treballa a través d'una identitat en línia oberta i es recolza en les xarxes socials en línia per a enriquir i posar en pràctica el seu treball, comprenent que la col·laboració comporta una responsabilitat cap al treball dels altres (Nascimbeni i Burgos 2016).

    Nascimbeni i Burgos (2016) al seu article comparteixen la següent taula per autoavaluar-nos com a educadors oberts:

Taula 1. Marc d'autoavaluació i desenvolupament per a educadors oberts. (Nascimbeni i Burgos 2016), editada per Marina Ribas. 

    En definitiva, crec que gràcies a aquest màster he superat la primera fase de transició, que és la sensibilització de la importància de l'obertura dels educadors. Per tant, en termes generals crec que estic a la capa dos de Col·laboració en grups petits. M'agradaria ser capaç de superar la segona fase i arribar a transformar-me en una educadora oberta i aquest màster m'ha demostrat que és possible arribar a ser-ho i he pogut experimentar els beneficis que comporta per als alumnes.

    Price afirma que "l'única transformació sostenible en l'educació ha de néixer de les persones que la imparteixen: els professors" (Price 2015). Per tant, en els professors és on veig un major potencial de transformació perquè tenen la possibilitat d'augmentar la qualitat, l'accés i l'atractiu de l'educació. També considero que és necessari un canvi per part de les institucions que dissenyen els plans d'estudis i els materials.

    La meva inexperiència com a docent, fa que em sorgeixi la meva principal dificultat i és que no sé si tendre la suficient confiança per a compartir els materials que vagi creant, ja que em faria por rebre critiques sobre el meu treball. Penso que he de fer un canvi de mentalitat, ja que la revisió del meu material només pot fer-me millorar.

    Una altra dificultat és ser capaç de treballar obertament amb eines ètiques i segures per a poder respectar la protecció de dades dels alumnes. Penso que la clau està a saber trobar l'equilibri d'obertura i ser capaç de crear entorns segurs. En aquest sentit crec que potser les institucions haurien de començar a invertir en eines, ja que les gratuïtes no solen ser les millors opcions. Exemple d'anàlisis d'una eina molt interessant realitzat per la comissió TIC de l'IES Mar i Terra:

Figura 2. Infografia sobre PIXELFED (Elaboració comissió TIC IES Mar i Terra).

    Vull finalitzar aquesta entrada amb una frase d'en Macintosh:
«La perspectiva correcta és començar amb l'aprenentatge connectat: si comencem amb la col·laboració i treball en xarxa, l'obertura arribarà. No es pot ser un educador obert sense ser transparent en el que fas»

BIBLIOGRAFIA: 

  • INAMORATO DOS SANTOS, A., PUNIE, Y., CASTAÑO-MUÑOZ, J. (2016) Opening up Education: A Support Framework for Higher Education Institutions. JRC Science for Policy Report, EUR 27938 EN; doi:10.2791/293408
  • NASCIMBENI, F., & BURGOS, D. (2016). In search for the Open Educator: Proposal of a definition and a framework to increase openness adoption among university educators. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6). 
  • MACINTOSH, W. (2015) Entrevista, 21 de Julio 2015.
  • PRICE, D. (2015) What Will Education Look Like in a More Open Future?

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Twitter

     Fins fa  quatre  mesos pensava que a les xarxes socials eren una pèrdua de temps. Avui dia, després de 98 tuits, 26 retuits, 100 compte...