L'educació
oberta és el conjunt d'enfocaments que miren a augmentar l'accés a l'educació a
través de pràctiques tecnològiques, pedagògiques i d'innovacions intencionals (Inamorato dos Santos et al. 2016).
Vídeo 1:Why Open Education matters? (Tower, B. 2017).
Aquest vídeo explica molt bé d'importància de l'Open Education per tant de contribuir millorar l'accés, la
qualitat i reduir els costs de l'ensenyament.
Abans d'aquest màster era bastant reticent a
compartir els meus materials perquè considerava que havia invertit un temps i
que potser algú s'estaria aprofitant. El dia d'avui m'ha canviat la visió
radicalment a l'entendre que sóc jo la que "s'aprofita" de la
revisió dels meus materials, ja que els podré millorar. Això si, sempre que es
respectin les autories per això és molt important indicar el tipus de llicència
del recurs i citar correctament les fonts.
Figura 1: ¿Qué puedo hacer con un material licenciado con CC BY-SA? de CEDEC recuperada d'INTEF
Ara que acaba el màster puc dir que he viscut un
model d'educació oberta creant un eportfoli que m'ha servit per autoregular el meu procés d'aprenentatge, creant un sites grupal i individual, obrint un comte a Twitter amb el
qual he pogut compartir i descobrir un món d'infinits recursos i experiències,
he coavaluat a companys... A més, he descobert REO a pàgines com INTEF o Alexandria i he creat un REO a través d'exeLearning.
Per tant, valor molt positivament aquesta
experiència d'aprenentatge, ja que considero que he pogut ampliar enormement el
meu PLE i sense dubte, m'emporto tots aquests recursos i experiències per al
servei de la meva futura tasca docent en un marc d'aprenentatge autoregulat.
Però, com es conceptualitza un educador obert?
És aquell que decideix utilitzar enfocaments
oberts, quan sigui possible i adequat, amb l'objectiu d'eliminar totes les
barreres innecessàries per a l'aprenentatge. Treballa a través d'una identitat
en línia oberta i es recolza en les xarxes socials en línia per a enriquir i
posar en pràctica el seu treball, comprenent que la col·laboració comporta una
responsabilitat cap al treball dels altres (Nascimbeni i Burgos 2016).
Nascimbeni i Burgos (2016) al seu article comparteixen la següent
taula per autoavaluar-nos com a educadors oberts:
Taula 1. Marc d'autoavaluació i desenvolupament per a educadors oberts. (Nascimbeni i Burgos 2016), editada per Marina Ribas.
En definitiva, crec que gràcies a aquest màster he
superat la primera fase de transició, que és la sensibilització de la
importància de l'obertura dels educadors. Per tant, en termes generals crec que
estic a la capa dos de Col·laboració en grups petits. M'agradaria ser capaç de
superar la segona fase i arribar a transformar-me en una educadora oberta i
aquest màster m'ha demostrat que és possible arribar a ser-ho i he pogut experimentar els beneficis que comporta per als alumnes.
Price afirma que "l'única transformació sostenible en
l'educació ha de néixer de les persones que la imparteixen: els
professors" (Price 2015). Per tant, en els professors és on veig un major
potencial de transformació perquè tenen la possibilitat d'augmentar la
qualitat, l'accés i l'atractiu de l'educació. També considero que és necessari
un canvi per part de les institucions que dissenyen els plans d'estudis i els
materials.
La meva inexperiència com a docent, fa que em
sorgeixi la meva principal dificultat i és que no sé si tendre la suficient confiança
per a compartir els materials que vagi creant, ja que em faria por rebre
critiques sobre el meu treball. Penso que he de fer un canvi de mentalitat, ja
que la revisió del meu material només pot fer-me millorar.
Una altra dificultat és ser capaç de treballar
obertament amb eines ètiques i segures per a poder respectar la protecció de
dades dels alumnes. Penso que la clau està a saber trobar l'equilibri
d'obertura i ser capaç de crear entorns segurs. En aquest sentit crec que
potser les institucions haurien de començar a invertir en eines, ja que les
gratuïtes no solen ser les millors opcions. Exemple d'anàlisis d'una eina molt
interessant realitzat per la comissió TIC de l'IES Mar i Terra:
Vull finalitzar aquesta entrada amb una frase d'en Macintosh:
«La perspectiva correcta és començar amb l'aprenentatge connectat: si comencem amb la col·laboració i treball en xarxa, l'obertura arribarà. No es pot ser un educador obert sense ser transparent en el que fas»
BIBLIOGRAFIA:
- INAMORATO DOS SANTOS, A., PUNIE, Y., CASTAÑO-MUÑOZ, J. (2016) Opening up Education: A Support Framework for Higher Education Institutions. JRC Science for Policy Report, EUR 27938 EN; doi:10.2791/293408
- NASCIMBENI, F., & BURGOS, D. (2016). In search for the Open Educator: Proposal of a definition and a framework to increase openness adoption among university educators. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6).
- MACINTOSH, W. (2015) Entrevista, 21 de Julio 2015.
- PRICE, D. (2015) What Will Education Look Like in a More Open Future?
No hay comentarios:
Publicar un comentario