Hola a tots😊!
A la meva darrera entrada, vaig posar de manifest que un educador no pot considerar a les TIC i al ciberespai únicament com a eines de suport a l'activitat formativa que desenvolupa a les aules, sinó també l'ha de concebre com un ecosistema social i cultural que ha d'utilitzar perquè els seus estudiants aprenguin (Area, 2015).
El nou entorn híbrid ha afectat al nostre PLE, ja que la part presencial d'aquest s'ha vist sobrepassada per totes les possibilitats que dóna la tecnologia. Actualment, l'entorn virtual ens permet accedir a multitud de fonts d'informació que ens permetran crear coneixements i reflexionar (com estic fent jo ara mateix a través del meu bloc) per posteriorment compartir-ho (per exemple al meu Twitter).
El vídeo que deix a continuació de la Linda Castañeda, em va ajudar molt a entendre i reflexionar sobre el meu PLE.
Aquest nou entorn d'aprenentatge és molt complex. Si volem alumnes actius que coneguin, comprenguin, construeixin i comparteixin el coneixement en el ciberespai és necessari que sàpiguen controlar el seu procés d'aprenentatge.
Però, com podem ajudar als alumnes a què enfrontin l'aprenentatge d'una manera intencional, autònoma i efectiva, és a dir a què s'autoregulin? Per donar resposta a aquesta pregunta m'ajudaré de la revisió que fan Panadero i Alonso Tapia del model cíclic de Zimmerman sobre autoregulació de l'aprenentatge.
Self-regulation refers to self-generated thoughts, feelings, and behaviors that are oriented to attaining goals (Zimmerman, 2000).
D'una manera molt visual, les fases i els processos del model SRL són els següents:
Font:(Trías, 2018)
Aquest model cobreix l'aspecte cognitiu, comportamental i motivacional i a més, explica les relacions entre motivació i autoregulació. Personalment, em pareix molt complet i idoni en l'època actual, donat que els alumnes es poden ofegar dintre de tanta informació a la qual tenen accés i aquest model els ajudarà a assolir amb èxit el seu procés d'aprenentatge.
A més, cal tenir en compte que les TIC són un recurs de doble fil, ja que tenen efectes positius (accedir a múltiples fonts d'informació, compartir i enriquir-se d'experiències a través de les xarxes socials...) com negatius (ciberassetjament, addiccions...). Els docents han d'ajudar als alumnes a autoregular-se amb la tecnologia i capacitar-los a "aprendre a aprendre".
Com a crítica al model SRL diria que té por en compte les emocions.
Aquestes són les estratègies que la comissió TIC de l'IES Mar i Terra recomanaríem als nostres futurs alumnes per tal que fossin capaços d'autoregular-se:
Una imatge que il·lustra molt bé la relació entre el model SRL i el PLE és la següent:
Font: (Bonet, Cano, García i López, 2019)
Si voleu aprofundir un poc més sobre el tema de l'aprenentatge autoregulat en el PLE a través d'una estratègia didàctica basada en portfolis amb blogs i microblogs, recoman un treball de @gemturfer i Ramírez-Mera que vaig descobrir a través d'un tuit de la @lindacq.
Fins a la pròxima👋!
Bibliografia:
Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462. Recuperado de
http://www.redalyc.org/pdf/167/16731188008.pdf
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-40). San Diego: Academic Press.
Trías, D. (2018). Autorregulación en el aprendizaje: claves para el asesoramiento psicoeducativo. Universidad Católica de Uruguay. Recuperado de
No hay comentarios:
Publicar un comentario